Mediteren, moeilijk?

accepteer zoals het isVier misvattingen over mediteren

Mediteren? Nee dat kan ik niet, ik kan niet eens vijf minuten stil zitten. Dit hoor ik vaak. Veel mensen denken dat mediteren moeilijk en saai is. Als je vraagt of ze wel eens gemediteerd hebben, is het antwoord vaak: “Nee.” Iedereen heeft een eigen beeld bij wat mediteren is. En dit beeld is niet altijd een juist beeld. Daarom hier vier misvattingen over mediteren.

1. Bij mediteren moet je heel lang stilzitten.

Je hoeft niet stil te zitten. Qi gong is ook een vorm van medicatie en hierbij sta je rechtop en maak je langzame bewegingen. Ook heb je wandelmeditaties.

Ook hoef je niet heel lang te mediteren. Als je begint met mediteren, begin dan met een meditatie van enkele minuten. Al snel zal je merken dat je hoofd een stuk helderder en rustiger wordt. Mediteren hoeft dus niet veel tijd te kosten. Als je denkt dat je er geen tijd hebt om te mediteren, ga dan mediteren als je net in bed ligt.

Meditatie is vooral oefening. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het gaat.

2. Je mag geen gedachten hebben.

Mediteren draait niet om “niet-denken”. Mediteren is meer het onderzoeken van gedachten en gevoelens. Mediatie geeft je de kans om te onderzoeken wat je bezig houdt. Probeer de gedachtes met afstand te bekijken en te onderzoeken wat je voelt bij de gedachten. Wordt je rusteloos van de gedachten of ontspannen? Onze gevoelens worden grotendeels bepaald door wat we denken en niet altijd met wat er in de realiteit in het NU daadwerkelijk is.

Als je wat vaker mediteert wordt je steeds minder meegesleept door je gedachten. Je kunt de gedachten steeds makkelijker herkennen als gedachten, iets wat in je opkomt en ook weer verdwijnt. En de ene keer lukt het ook beter dan de andere keer. Dick de Ruiter (goede meditaties op youtube) zegt dat als je merkt dat je een gedachte hebt, dat dit het belangrijkste moment is van de meditatie. Dit omdat je dan weer liefdevol naar jezelf mag zijn, en jezelf weer liefdevol terug brengt naar de meditatie. En soms kom je op hele goede ideeën tijdens de meditatie of komen er antwoorden op vragen waar je al een tijdje mee rondloopt.

Accepteer dus dat je gedachten hebt, ook tijdens de meditatie, maak kijk er met een afstand naar. Beoordeel jezelf vooral niet als je gedachten hebt. Wees liefdevol naar jezelf.

3. Bij mediteren moet je in kleermakerszit zitten, met je benen in de knoop

Meditatie is een oefening voor je geest en niet voor je lichaam. Het is dan ook belangrijk dat je comfortabel zit. Ook kun je gaan liggen. Of je kunt als je dat prettig vindt, gaan staan of langzaam rondlopen. Ook hoef je niet op een speciaal mediatiebankje of kussen te zitten. Op een stoel zitten kan ook prima. Als je gaat zitten, ga dan wel rechtop zit en niet onderuit gezakt in je stoel. Maar je kunt ook gaan liggen. Dit vind ik zelf ook heerlijk.

4. Mediteren doe je in stilte

Dit hoeft niet. Als je begint met mediteren is het heel fijn om een geleide meditatie te doen. Hier hoef je alleen bij te zitten (of liggen) en luister je, als je wilt met je ogen dicht naar een stem die je begeleid. Ik doe thuis ook vaak een geleide meditatie. Dat ben je ook minder snel afgeleid door je gedachten.

Ook kun je mediteren met muziek. Tijdens mijn opleiding deden we altijd eerst een meditatie in stilte, gevolgd door een (lig)meditatie met muziek. Klassieke muziek en muziek van Marie Boine, Joanne shenandoah, Karunesh, Robert Gass, Deva Premal zijn heel geschikt. Maar ook de Friese Nynke Laverman is geschikt. Ook is er heel veel speciale Yoga en mediatie muziek te vinden op spotify of youtube.

Wel is het prettig als je in een rustige omgeving zit, waardoor je niet gestoord wordt door je telefoon, je kinderen of andere afleiders.

Meditatie oefening

Hier nog een eenvoudige meditatie oefening.

  • zoek een rustig plekje waar je niet gestoord wordt
  • ga comfortabel zitten of liggen
  • doe als je wilt je ogen dicht
  • concentreer je ook je ademhaling. Voel hoe je adem naar binnen en naar buiten gaat. Forceer niks. Ga niet dieper of langzamer ademen.
  • tel bij elke uitademing. Probeer of je tot 100 kan komen. Komt er een gedachte in op, observeer deze even en keer dan weer terug je ademhaling en begin weer opnieuw met tellen.

Links geleide meditatie

Hier ook nog een aantal links naar geleide meditaties:

Ik vind persoonlijk alle meditaties van Dick de ruiter op youtube fijn. Hij heeft verschillende meditaties, bijvoorbeeld een meditatie om te gaan slapen, om te genezen als je ziek bent en voor als je wakker wordt.

Hoe mediteer jij?

Ik ben heel benieuwd wat jou ervaring is met meditatie. Laat het me weten en laat een reactie achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

1.728 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>