Dankbaarheid

dankbaarheidDankbaarheid

Ik kan heel dankbaar zijn als ik wandel in het bos. Ik zie de prachtige kleuren van de herfst en voel me gelukkig. Dankbaar zijn maakt me dus gelukkig. Maar hoe zit dit en kun je dit ook trainen?

 

Wat is dankbaarheid?

Volgens het woordenboek ben je  dankbaar als je blij bent, omdat iemand iets goeds voor je heeft gedaan, of iets wat je gedaan hebt, waar je een goed en tevreden gevoel van krijgt. Wanneer je dankbaar voor iets bent, word je vervuld van een gevoel van dankbaarheid. Je bent blij met wat je hebt of met wat je hebt ervaren.

Waarom dankbaar zijn?

Als je een goed gevoel ervaart, zoals bij dankbaarheid, kun je niet op datzelfde moment een negatief gevoel ervaren. Je voelt je prettig, blij, goed, tevreden, wanneer je echt diep dankbaar voor iets bent. Er is dus geen ruimte voor negatieve emoties.

Dankbaar zijn geeft je leven ook een ander perspectief. Als je meer bewust bent van alles waar je dankbaar om kan zijn verleg je je focus. Je gaat dan op zoek naar dingen, waar je dankbaar voor zou kunnen zijn. Hierdoor richt je je meer op positieve dingen. In plaats van te kijken naar het negatieve, ga je steeds meer kijken naar het positieve. En ga je  niet meer denken in problemen, maar in mogelijkheden.

Dankbaar zijn maakt gelukkig. Hoe vaker je je dankbaar kunt voelen, hoe gelukkiger je zult zijn. Je kunt dankbaar zijn ook oefenen, want oefening baart kunst. Maar hoe doe je dat elke dag? Hier een oefening in “dankbaar zijn”.

Oefening baart kunst

Een hele goede oefening is de “2 minuten, 3 dingen, 21 dagen methode”. Auteur en onderzoeker Shawn Achor ontdekte, dat je je geest met een dagelijkse dankbaarheids-oefening gemakkelijk kunt trainen om positiever en gelukkiger te worden. Schrijf iedere dag in twee minutentijd, drie nieuwe dingen op waar je dankbaar voor bent. Doe dit eenentwintig dagen lang.

Start hiervoor de dag met het voornemen je te verwonderen over positieve dingen. Vlak  voordat je uit bed wilt stappen, doe je nog even je ogen dicht en zegt of denkt: “Vandaag ga ik stilstaan bij de mooie dingen om me heen.” Dit kunnen hele kleine dingen zijn. Als je de dag met deze intentie start, zul je gedurende de dag op zoek gaan naar iets moois om bij stil te staan.

Sta aan het eind van de dag even stil bij waar jij je dankbaar over voelt deze dag. Schrijf deze dingen op. Het kan iets zijn van jezelf, waar je trots op jezelf bent, of een mooi moment of iets moois wat je gezien hebt. Het mag iets groots zijn, maar ook iets heel kleins.

Je traint met deze oefening je brein om continu op zoek te gaan naar zaken, waar je dankbaar voor zou kunnen zijn. En dankbaarheid maakt gelukkig!

Ervaar meer geluk door elke dag even stil te staan om dankbaar te zijn. Wil je onderzoeken, welke gedachten je tegen houden om dankbaar te zijn? Kom langs voor een coaching- gesprek. Dan gaan we samen op zoek naar de beperkende gedachten, overtuigingen en patronen, die je tegenhouden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

1.728 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>