Herfstdip, de beste tips om het te voorkomen

De herfst is een kleurrijk seizoen. De bladeren van de bomen veranderen langzaam van groen naar geel, oranje of rood, het wordt kouder en het wordt eerder donker. Maar het is ook een tijd van oogsten. Appels, peren, pompoenen, walnoten, boerenkool, witlof en nog veel meer kunnen nu worden geoogst. 
De herfst heeft niet alleen gevolgen voor de natuur, maar ook voor jou. De zomer nodigt je uit om naar buiten te gaan. De herfst brengt verstilling met zich mee en een uitnodiging om naar binnen te gaan. Alles wat groeide en bloeide heeft zijn functie gehad en maakt zich op om het los te laten. 

Word jij ook somberder nu de bladeren vallen?

Herfstdip

In de herfst en de winter schijnt de zon minder en is het langer donker. Dit heeft effect op je biologische klok. Net als in de natuur heeft je lichaam ook behoefte om zich wat terug te trekken. Het heeft behoefte aan rust. De herfstdip ligt op de loer. Door de herfstdip kun je last krijgen van de volgende klachten:

  • lusteloosheid
  • meer behoefte aan slaap
  • behoefte aan calorierijk voedsel
  • (extreme) vermoeidheid
  • prikkelbaarheid
  • slechtere concentratie
  • somberheid
  • minder behoefte aan sociale contacten
  • het gevoel hebben niet meer in balans te zijn

Herfst is met een warm kleed op de bank met de kaarsjes aan

Zou het niet heerlijk zijn als jij ook van de herfst kan genieten?


Lekker voor de open haard of de kachel kruipen. Je terugtrekken met een boek op de bank. ’s Avonds de kaarsjes aansteken. Genieten van een koude wandeling in het bos en genieten van de kleurenpracht van de natuur. En dan thuis komen en lekker warme chocolademelk maken. En voor mij is de herfst en winter ook een gezellige tijd met fijne feestdagen, Sint Maarten, Sinterklaas en Kerst. Nu de kinderen wat groter zijn, is dit niet meer een drukke tijd met veel spanning, maar juist genieten van de feestdagen en samen onder een deken op de bank kruipen voor de televisie.

Herfst vraagt om verstilling, reflectie en loslaten

We zijn vergeten te leven met de seizoenen om ons heen, maar ook met de seizoenen van onze ziel. De herfst vraagt om verstilling en ook inkeer in jezelf. De herfst is de tijd om de balans op te maken en na te denken over wat ervaren is en daar lessen uit halen. Wat heeft je de afgelopen periode gevoed. Wat mag je nu oogsten? En wat wilde niet groeien en kan je dus beter los laten? 

Zowel je kracht als je zwakheid wordt helder en duidelijk. In de natuur is veel tot bloei gekomen, maar niet alles  wat gezaaid wordt komt op of wil groeien. En dat geldt ook voor jouw leven. Niet alles wat je verwacht of wil, lukt ook.

Bij deze verstilling in de herfst kom je (ook) gevoelens tegen die minder mooi zijn. En de meesten van ons hebben ook nooit geleerd hoe om te gaan met moeilijke emoties. We ervaren ze als lastig en ongewenst: ze worden weggedrukt of we leiden onszelf af. Sommigen van ons drukken jaar in, jaar uit negatieve emoties weg en daardoor stapelen de blokkades zich op. En hierdoor ontstaat de herfstdip.


Je herfstdip wil jou iets vertellen

Vooral in de herfst willen de blokkades gezien worden en het wil jouw aandacht. Als je dat niet geeft, zal het niet weg gaan. Ze veroorzaken verkramping en pijn. De natuur leert je juist nu om ook ruimte te geven en aandacht te schenken aan de donkere kant van je leven. Of dat nou moeilijke emoties zijn of heftige gedachten. Licht en donker horen in balans te zijn.

Weet jij wat de herfst van je ziel jou wil vertellen?

Wat kun je doen tegen een herfstdip

Dit kun je doen om de herfstdip te voorkomen:

  • Bewegen. Om je te kunnen vernieuwen en in het voorjaar weer te kunnen bloeien, heb je beweging nodig; de wind door je haren laten waaien, de stappen zetten die nodig zijn, loslaten van dingen die niet werken. Doe yoga, ga wandelen.
  • Licht visualiseren. De dagen worden korter, dus je lichaam heeft licht nodig. Het helpt echt als je dit licht visualiseert. Stel je voor dat je jezelf omringt met licht. Licht in jezelf en om je heen, in je huis, in je slaapkamer, in je relatie, in je hoofd. 
  • Neem voldoende rust. Doe alles langzamer en in meer rust. En zorg ervoor dat je voldoende slaapt.
  • Zelfonderzoek. Wat heb je gezaaid, wat oogst je? Welke dingen, projecten lukten wel en welke niet? Geniet van de oogst. Erken jezelf voor het werk dat je geleverd hebt. Waar het ook over gaat en hoe groot of klein het ook is. Het hoeft zelfs helemaal geen zichtbaar succes te zijn. Misschien is er vooral innerlijk veel gebeurd en is het vooral voelbaar. Wat mag je loslaten? Loslaten betekent niet per se dat je een droom volledig moet opgeven. Soms gaat het meer over het loslaten van bepaalde verwachtingen of oude patronen.

Leer van de natuur

Beweeg mee met de seizoenen. Je kunt veel leren van de natuur. Wees lief voor jezelf en schenk in de herfst aandacht aan wat er in jouw hart leeft. Keer in de herfst naar binnen en geniet van de parels in jou. Heb het goed met jezelf, want het diepste geheim van gelukkig zijn, is het goed hebben met jezelf. 

Wat kan ik voor je betekenen?

Soms kun je de herfstdip zelf overwinnen. Maar soms kun je ook wel een steuntje in je rug gebruiken. Misschien kan ik iets voor je betekenen bij je herfstdip. Zo kan ik:

  • Je energiestroming verbeteren door een energie-behandeling, waardoor je meer energie krijgt
  • je zelfhelende vermogen van je lichaam een boost geven
  • Samen met jou kijken wat de herfst in jou wil vertellen. Dat kunnen we samen evalueren. Wat heb jij geoogst, wat bloeide wel en niet. Wat mag losgelaten worden?
  • je helpen luisteren naar je hart door intuïtief te tekenen of schilderen. 

Neem contact met mij op om een afspraak te maken. (tel. 06-31 77 09 61 of mirjam@bewustakrachtg.nl).

Voorkom de herfstdip met deze tips en geniet van de herfst

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

1.137 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>